zondag, oktober 16, 2005

Een kwestie van communicatie II


Twee berichten terug schreef ik over de sms-poll die de provincie Groningen had gehouden onder jongeren. Ik ben van mening dat het een goed middel is om jongeren naar hun mening te vragen, maar tot mijn verbazing las ik dat Dwars (de jongerenorganisatie van GroenLinks) zich er tegen uitsprak. De poll zou getuigen van weinig creativiteit om jongeren te betrekken, en de uitslag was niet representatief. Ik begrijp ook wel dat Dwars om een aanleiding verlegen zat om in de pers te komen, maar de aanleiding en argumentering is vrij merkwaardig. In de eerste plaats is het feit dat 120 van de 150 respondenten aangeeft dat ze vaker zouden willen sporten wel aan te merken als een trend. Hierover zal ook worden doorgepraat met een jongerenpanel. Daar komt bij dat een respons van 20% gezien de doelgroep gewoon hoog is. In de tweede plaats de kwalificatie 'weinig creatief'. Het is voor het eerst dat een overheidsinstelling via sms jongeren naar hun mening vraagt. Het sluit perfect aan bij de manier waarop jongeren communiceren. En als Dwars dan zelf aan komt zetten met de briljante vondst "een persoonlijker aanpak, met name op scholen" tja, dan zijn we snel uitgepraat natuurlijk. Dat gebeurt al lang. Ik daag Dwars dan ook uit om met een echt creatieve & effectieve vondst te komen om jongeren te bereiken. Suggesties van anderen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Bij de afgelopen vergadering van de commissie Landschap, Water en Milieu (LaWaMi) stond een overzicht van alle bodemsaneringen in de provincie Groningen op de agenda. Ik had daar in een eerdere vergadering om gevraagd, om een goed beeld te krijgen van wat er concreet aan saneringen plaatsvindt: de praktijk achter de cijfers. Het overzicht is wat mij betreft ook de eerste stap om beter duidelijk te maken aan de inwoners van Groningen hoeveel werk er op dit gebied verzet wordt. Er is een grote werkvoorraad aan saneringen die nog plaats moeten vinden, daar wordt structureel aan gewerkt. Het overzicht zal een plek krijgen op de provinciale website en jaarlijks bijgewerkt worden. Voor geìnteresseerden is het nu al als pdf-bestand te downloaden (zie voor nadere informatie ook de bijbehorende brief).

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage