donderdag, februari 08, 2007

Underweis nei it Legerhûs

Afgelopen maandag betrad ik het tijdelijke provinciehuis van Fryslân. Omdat het eigenlijke provinciehuis fors verbouwd gaat worden, hebben de bestuurders en ambtenaren hun intrek genomen in een voormalig PTT-postsorteergebouw. Bovendien zou het gebouw die dag ook onderdak bieden aan een aantal groepen scholieren die deelnamen aan de provinciale voorrondes van 'Op weg naar het lagerhuis'. De donderdag daarvoor had ik al gejureerd bij de Groninger voorrondes. Omdat ze niet voldoende Friese statenleden konden vinden om bij deze voorronde te jureren, kreeg ik het verzoek om naar Leeuwarden af te reizen. Geen probleem!
(al moet ik wel zeggen dat ik het een beetje suf vond dat ik wel de eerste drie rondes mocht jureren (samen met twee juridische medewerkers, een kandidaat statenlid van het CDA en een oud-deelnemer uit Flevoland), om vervolgens in de finale afgelost te worden door 2 Friese statenleden en een gedeputeerde!)

Ik vind het altijd erg leuk om te doen. Je ziet de deelnemers met hun hele hebben en houden in het debat duiken. Iedereen heeft z´n eigen techniek, logica en woordgebruik. Bij het voorstellen van de juryleden moet je altijd aangeven waar je op gaat letten. Ik let persoonlijk graag op de smerige trucs. Zoals het naar je hand zetten van andermans argumenten of het in de war brengen van je tegenstander. Ik moet me ook altijd inhouden om niet mee te discussiëren. Erg aanstekelijk. En er loopt dus veel debat-talent rond.

Bijkomend voordeel van het bezoek aan het tijdelijke provinciehuis was dat ik de werkplek van m´n vriendin eens kon zien. Ze werkt bij de provincie Fryslân op de afdeling cultuur en houdt zich bezig met het Friese taalbeleid. Men werkt er met flex-plekken, een beladen begrip in het provinciehuis van Groningen. Dus de medewerkers hebben een koffertje met al hun spullen en kunnen per dag een werkplek uitkiezen. Het lijkt me een redelijk werkbaar concept, al ben ik zelf van het type die z´n bureau helemaal volbouwt met stapels stukken e.d. Hetgeen niet bijster flexibel is.

Samen wandelden we weer terug naar het treinstation van Leeuwarden. Thuis wachtte nog een stapel werk in het kader van de campagne voor het grote jury-oordeel dat op 7 maart geveld gaat worden.

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage