zaterdag, mei 06, 2006

Studenten: trek de lijn!

logo Hier trekken we de lijn
sinds een aantal dagen ben ik actief in het campagneteam van actiecomité Hier trekken we de lijn (www.hiertrekkenwedelijn.nl). Het comité is een initiatief van ondernemers in Noord-Nederland en groeit uit tot een steeds breder gedragen beweging om op 23 mei te demonstreren in Den Haag tegen het voornemen van het kabinet om de Zuiderzeelijn te schrappen.

Het is de trend dat de randstad als enige kansrijke gebied in Nederland wordt aangemerkt, en dat alles wat daarbuiten gebeurt tig keer tegen het licht gehouden wordt. Daar komt bij dat steeds vaker rijksgeld voor Noord-Nederland gepaard moet gaan met co-financiering: dus de regio moet een euro leggen naast iedere euro van het rijk. We zijn geen knip voor de neus waard als we dit allemaal maar laten gebeuren.

Ik weet dat veel studenten midden in de strijd om zetels in de medezeggenschapsorganen zitten, en dat daar veel energie in moeten steken. Maar ik hoop dat ze ook bereid zijn verder te kijken dan de eigen schoolinstelling. Dat de regio waar ze nu in leren, werken en wonen zich moet kunnen blijven ontwikkelen. Daarom roep ik alle studentenorganisaties in Noord Nederland ook op zich aan te sluiten bij de actie op 23 mei!

4 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Volgens mij was die verplichting om er evenveel geld bij te leggen (matching) alweer ingetrokken door het kabinet.

Vind het jammer dat die demonstratie op een dinsdag plaatsvindt. De drukste dag op de zaak.

12:19 a.m.  
Blogger Daan Bultje zei...

Hoi Harry, in het specifieke geval van de snelle verbinding is er inderdaad geen 1 op 1 relatie. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar het Waddenfonds, maar ook andere fondsen, dan zie je de regeling steeds weer de kop opsteken. Daar moet dus voor uitgekeken worden.

Het is inderdaad jammer dat de demonstratie op dinsdag is, maar dan vergadert de vaste kamercommissie op de ZZL, dus moeten we dan onze stem laten horen. Maar je kan altijd nog de petitie tekenen op www.hiertrekkenwedelijn.nl !
Groeten,
Daan

12:52 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Moi Daan,
Ik was even vergeten dat we die week vrij waren vanwege Hemelvaartsdag. Ik ga dus mee.

Vandaag het DvhN gelezen? Oosterhaven en Zanen willen dat het Noorden geen belasting meer afdraagt. Hebben zeker Gelkinghe gelezen:
http://gelkinghe.web-log.nl/log/5565896
:-)

10:58 a.m.  
Blogger Daan Bultje zei...

Hoi Harry, goed dat je meegaat. En zegt het voort zou ik zo zeggen.

Hm, begint zich hier de macht van de weblog te tonen? ;-)

11:33 a.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage