donderdag, december 02, 2004

'We verliezen de strijd'

Gisteren, op Wereld Aidsdag schetste hoogleraar Van der Gaag hoe de wereld de strijd tegen aids aan het verliezen is. Sinds 1981 stierven 23 miljoen mensen aan aids, er zijn op het moment 40 miljoen mensen besmet met HIV of aids en per dag sterven er 14.000 mensen aan de ziekte. 'Behandeling van de ziekte bereikt maar 10 procent van de mensen en in ontwikkelingslanden zelfs maar 7 procent.'

Voor het vak 'inleiding in de Frisistiek' dat ik volg om mijn vrije studieruimte vol te krijgen, moest ik het boek 'nei de klap' van Trinus Riemersma lezen. Het is geschreven in het Fries en gaat over een jongen die probeert te overleven in een wereld na 'de klap'. Wat die klap precies was, wordt nooit duidelijk, maar het had wel massale sterfte tot gevolg en het wegvallen van alle dagelijkse voorzieningen zoals gas, water en licht. Ik denk dat de auteur wilde laten zien hoe afhankelijk en kwetsbaar de mens is geworden. Wat mij opvalt in dergelijke rampverhalen is dat ze gesitueerd worden in een andere tijd, dat het iets is wat 'ooit' kan gebeuren. Misschien zijn we wel te vaak bezig met rampen die ooit zouden kunnen gebeuren, terwijl we nu al een strijd aan het verliezen zijn tegen een vijand die we kennen. De gevaarlijkste ramp is de ramp die we niet als zodanig herkennen. Het is goed om daarbij stil te staan, maar het is beter om er naar te handelen.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage