zondag, april 24, 2005

van grondkusser tot grondwet

Het kan nog leuk worden met het referendum over de Europese Grondwet. De peiling van Maurice de Hond vond ik op zich niet zo interessant, maar in de analyse die hij eraan koppelde kan ik me wel vinden: het grootste probleem is dat een kabinet zonder draagvlak de belangrijkste pleiter vóór de Europese Grondwet is. Er zijn weinig mensen die het idee hebben dat Balkenende de leider van het land is en hechten weinig waarde aan zijn opvattingen. Dat is maar goed ook, want zijn reactie op de keuze voor Ratzinger tot nieuwe paus was natuurlijk uiterst merkwaardig. Je bent premier van een land dat bekend staat door homohuwelijken, euthenasie, abortus, emancipatie etc. En je wordt gevraagd om een reactie op de keuze voor een nieuwe paus die net als zijn voorganger bekend staat vanwege zijn weerstand tegen vrouwen binnen de kerk, tegen het gebruik van condooms en de pil, tegen euthenasie en tegen abortus. Dan zeg je toch niet: dit is een dag van vreugde, men heeft een goede keus gemaakt?! Ik weet wel dat er nog wat goed te maken was richting het katholieke volksdeel omdat Beatrix niet naar de begrafenis van Johannes Paulus II was geweest, maar dit ging wel erg ver.

Hoe dan ook, ik heb de referendumwijzer gedaan en mijn opvattingen kwamen voor 78% overeen met de Europese Grondwet. Jammer dat de vraag 'is de Europese Grondwet het beste EU-onderwerp om een referendum over te houden?' er niet bij zat. Dan was mijn percentage wat lager uitgevallen. De discussie rond dit referendum dreigt een inhaalslag te worden voor eerdere EU-vraagstukken: de euro, toetreding van de 10 nieuwe lidstaten, etc. Als dan ook nog de vraag 'in hoeverre bent u het eens met het huidige kabinet' onderdeel gaat uitmaken van de afweging om voor of tegen te stemmen, dan houd ik mijn hart vast. Dit laat onverlet dat ik voor de Europese Grondwet ga stemmen. Het kan geen kwaad om een moment in te bouwen waarin je de Europese verworvenheden vastlegt. Dat er gezegd wordt: tot zover zijn we met elkaar gekomen, hier hebben we het vanaf nu niet meer over. Hoog tijd om vooruit te kijken.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage